Naslovnica VijestiPolitikaGospodarstvoLifestyleKulturaSportCrna kronikaZanimljivostiObavijesti Regija


#dubrovački tramvaj

Dubrovnik očima prošlosti

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj "JEDINICA"

Vrijeme kad je i vožnja imala svoju čar

Autor: Orlanda P.
Foto: grupa Dubrovnik nekad

20.05.2018.



Ovaj put ćemo prikazati dio rute dubrovačkog tramvaja "JEDINICE", od Pila, pa do Ville Čingrije, a idući put ostatak rute, od Akademije (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) do Željezničkog kolodvora (Kantafig, sadašnji autobusni kolodvor). 

Ovo je opis stanja do kraja II. svjetskog rata, a tada su postojale redovne postaje i postaje na zahtjev. Ove potonje bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode i (ili) dioničara travanja), a na njih bi se stajalo kad bi (nakon zahtjeva, naravno) kondukter zvoncem dao znak vozaču da stane na postaju. Razmak između postaja nije bio veći od par stotina metara i travanji su išli sporo. 



Pile 

Početak puta, Pile. Ishodište svih linija tramvaja. Kada je tramvaj izgrađen 1910.g. Gruž je bio prometno središte - vlak, brod - to su bila najčešća prijevozna sredstva za putovanja. Promet između Pila i Gruža bio je sve veći, vozili su omnibusi i "diliđence", pa je tramvaj bio vrhunac povezivanja. 



Hotel Gradac (danas Ženski đački dom) 

Prva postaja na zahtjev. 

Bolnica 

Slijedeća stanica je stara bolnica (nije bila stara u to vrijeme, op.a.) gdje se nalazilo i prvo križanje na kojoj bi tramvaj koji ide na Pile čekao onoga sa Pila da se mimoiđu... 

Skale (malo ispod današnjeg kina Slavica) 

Nažalost, ne znamo kome je tada pogodovala ta postaja... 

Boninovo...Pogled koji oduzima dah, prekrasan park i gradsko groblje. 

Villa Čingrija (danas zgrada HTV - dopisništva Dubrovnik) 

Gospar Čingrija bio je veliki dioničar travanja, razumljivo je da postaja na zahtjev bude i njegova kuća. 



Akademija (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) 

Postaja na zahtjev i jedina u gradu koja je imala zidanu čekaonicu. Kuriozitet ove postaje je i što je tu bila (u ono vrijeme) administrativna granica kotara. Napomenuli smo već da u to vrijeme Dubrovnik i Gruž nisu bili jedan grad, već dva odvojena mjesta. Tako je Gruž administrativno "Banovina zetska, srez trebinjski, opština dubrovačka, selo Gruž". 

Kava - kamenolom (danas zgrada suda) 

Ovdje je bilo križanje, a ne postaja, ali kako je stajanje i čekanje često bilo neizbježno, tako se moglo ulaziti i izlaziti bez ikakvih problema. 



Remiza - Stanica Lapad 

Obvezna postaja Remiza, kasnije s izgradnjom pruge za Lapad, Stanica Lapad - križanje gdje se odvaja pruga prema Lapadu od onoga prema Gružu, mjesto gdje se nalazila tramvajska okretnica i ishodište svih tramvaja. Zanimljiv je i naziv - stanica Lapad - kada znamo da uopće nismo u Lapadu, već u Gružu. To je ostavština iz tramvajskih vremena. Pitate se kako? Tramvaji su, kao što već znate, imali dvije linije - "jedinicu" (Pile - Gruž) i "dvicu" (Pile - Lapad). Direktne linije Gruž - Lapad nije bilo, te se stoga za doć' iz Gruža u Lapad trebalo čekati na presjedanje na stanici za Lapad. Otuda i ime - stanica Lapad...Za ove slučajeve presjedanja postojala su tzv. "karte za prijelaz" ili "prijelazne karte". 





U nastavku vožnje mala digresija: I danas postojeća taraca dvorca Gradića (danas dom obitelji Cobenzl, odnosno mesnica tvrtke Knez, u kojoj je do kraja rata bila mlinica za meljavu maslina i proizvodnju ulja.), pri gradnji tramvajske pruge predstavljala je zapreku, pa da bi se omogućilo da pruga bude postavljena, a taraca da ostane na svome mjestu, izgrađen je svojevrstan zaobilazeći mostić s vanjske strane tarace, pod koju je i dalje ulazilo more ,a tramvaj je dobio svoj put. Ovo je veoma vidljivo na fotografiji. 



Villa Bona (danas zgrada trgovine "Sve po 9 kn") 

Postaja na zahtjev ispred kuće osnivača tramvaja. 

Obala Radić (blizu današnje pjace) 

Tada je pruga išla sporednom cestom kojom dolazimo do R.K. Srđ, a današnju cestu okupirala je željeznička pruga i prostor za istovar ugljena. Na mjestu današnje pjace bila su skladišta. Tadašnja pjaca bila je par stotina metara niže (gdje se danas čeka autobus za Mokošicu). 



Križanje Petka (ispred današnjeg hotela Petka) 

Ovo križanje, za razliku od prethodnoga, bilo je ujedno obvezatna postaja sa čekaonicom. Na mjestu današnjeg hotela Petka, bio je stari istoga imena, ali je u ratnom bombardiranju 1943. srušen (skupa s crkvom). 



Pošta Gruž 

Postaja na zahtjev pošta Gruž. U ovome dijelu Gruža bilo je uz poštu i više lučkih i željezničkih skladišta. 



Željeznički kolodvor (Kantafig, uskoro novi autobusni kolodvor) 

Posljednja postaja je željeznički kolodvor (vlak je ukinut 1976.g.) - Kantafig. Kraj vožnje duge ni više, ni manje od 5 km. Slijedio je kratki odmor, okretanje i natrag. Važno je bilo da se vožnja u suprotnom smjeru započne 2 minute nakon punog sata, pa onda svakih 12 minuta dakle sat i 14, sat i 26, sat i 38, sat i 50 i ponovo sat i 2 .Tako stalno kao neki perpetuum u polascima kako s Pila tako i s Kantafiga. 





Ovo je prikaz postaja od uvođenja tramvaja 2. svjetskog rata. Poslije rata postaje se velikim dijelom poklapaju s današnjim autobusnim.

Izvor: Dubrovnik nekad i Inet.hr

#Culture Club Revelin

|

Lifestyle
CULTURE CLUB REVELIN Nova godina u Revelinu uz dva DJ-a koja će sve rasplesati

20.11.2018.  

#TZ grada Dubrovnika

|

Vijesti
TURISTIČKA ZAJEDNICA GRADA DUBROVNIKA Održana edukativna radionica na temu zaštite osobnih podataka i privatnosti

20.11.2018.  

#Dubrovačke knjižnice

|

Vijesti
ČITAONICA NARODNE KNJIŽNICE GRAD Predavanje dr. sc. Antuna Česka „Prokletstvo Kranjčevića čovjeka i pjesnika“

20.11.2018.  

#struja

|

Obavijesti
ZBOG MJERA PREDOSTROŽNOSTI Zaton Mali bez javne rasvjete zbog radova

20.11.2018.  

#Elektrojug

|

Obavijesti
U ČETVRTAK I PETAK BEZ STRUJE Soline u Župi Dubrovačkoj u vremenu od 8.00 do 16.00 sati

20.11.2018.  


#Kazalište Marina Držića

|

Zanimljivosti
FOTOGALERIJA: VESELO DRUŽENJE U MIMOZI Bez ljudi iza scene predstave KMD-a ne mogu biti pripremljene

20.11.2018.  

#Vodovod Dubrovnik

|

Vijesti
VODOVOD U AKCIJI Ekipa Libertas televizije provjerila kako teku radovi na vodoopskrbi

20.11.2018.  


Danas na programu Libertas TV
www.libertas.tv

DUBROVNIK

14.3°C

Utorak, 20.11.2018.

Max. 

17 °C

Min. 

14 °C

  Vjetar:

SI 10.8 km/h  

  Vlaga:

82%  

  Tlak zraka:

1007.0 hPa  

  Oborine u zadnjih 24h:

10.50 mm  

  UV indeks:

-  

  Temperatura mora:

19.5°C  

  Stanje mora:

3 (umjereno valovito) 

  Vidljivost:

10 km  

  Izlazak / zalazak sunca:

06:45 / 16:21  

  Izlazak / zalazak mjeseca:

15:11 / 03:15  

SRI

21.11.



16 °C

11 °C

ČET

22.11.



15 °C

10 °C

PET

23.11.



15 °C

9 °C

SUB

24.11.



16 °C

9 °C

NED

25.11.



16 °C

13 °C

Izvor:


DHMZ

Tečaj

Kupovni

Srednji

Prodajni

+/- %

EUR

7.403615

7.425893

7.448171

+0.08%

USD

6.484729

6.504242

6.523755

-0.73%

CHF

6.503527

6.523096

6.542665

+0.36%

GBP

8.342101

8.367203

8.392305

-0.34%

Iznos: 

=

Izračun je informativan, koristi se srednji tečaj HNB.
Tečajna lista br. 222, primjenjuje se od 20.11.2018.
Izvor: hnb.hr

Glas Grada i Mozaik - online izdanje  

info kutak  


Naslovnica Opći uvjeti korištenja
Vijesti Politika Gospodarstvo Lifestyle Kultura Sport Crna kronika Zanimljivosti Obavijesti
Kućni ljubimci Dubrovnik očima prošlosti Grad, to ste vi Kad se sinjorine predstavljaju

Impressum: Orlanda Prkačin, glavna urednica, tel: +385 99 5309 638, e-mail: orlanda@liberoportal.hr

Izdavač: TELE5 d.o.o., Masarykov put 3c, 20000 Dubrovnik   -   Direktorica: Katarina Milat Kralj   -   © TELE5 d.o.o. Dubrovnik


Stranica liberoportal.hr koristi tzv. kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića. Pročitajte više: Uvjeti korištenja