Naslovnica VijestiPolitikaGospodarstvoLifestyleKulturaSportCrna kronikaZanimljivostiObavijesti Regija


#dubrovački tramvaj

Dubrovnik očima prošlosti

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj "JEDINICA"

Vrijeme kad je i vožnja imala svoju čar

Autor: Orlanda P.
Foto: grupa Dubrovnik nekad

20.05.2018.



Ovaj put ćemo prikazati dio rute dubrovačkog tramvaja "JEDINICE", od Pila, pa do Ville Čingrije, a idući put ostatak rute, od Akademije (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) do Željezničkog kolodvora (Kantafig, sadašnji autobusni kolodvor). 

Ovo je opis stanja do kraja II. svjetskog rata, a tada su postojale redovne postaje i postaje na zahtjev. Ove potonje bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode i (ili) dioničara travanja), a na njih bi se stajalo kad bi (nakon zahtjeva, naravno) kondukter zvoncem dao znak vozaču da stane na postaju. Razmak između postaja nije bio veći od par stotina metara i travanji su išli sporo. 



Pile 

Početak puta, Pile. Ishodište svih linija tramvaja. Kada je tramvaj izgrađen 1910.g. Gruž je bio prometno središte - vlak, brod - to su bila najčešća prijevozna sredstva za putovanja. Promet između Pila i Gruža bio je sve veći, vozili su omnibusi i "diliđence", pa je tramvaj bio vrhunac povezivanja. 



Hotel Gradac (danas Ženski đački dom) 

Prva postaja na zahtjev. 

Bolnica 

Slijedeća stanica je stara bolnica (nije bila stara u to vrijeme, op.a.) gdje se nalazilo i prvo križanje na kojoj bi tramvaj koji ide na Pile čekao onoga sa Pila da se mimoiđu... 

Skale (malo ispod današnjeg kina Slavica) 

Nažalost, ne znamo kome je tada pogodovala ta postaja... 

Boninovo...Pogled koji oduzima dah, prekrasan park i gradsko groblje. 

Villa Čingrija (danas zgrada HTV - dopisništva Dubrovnik) 

Gospar Čingrija bio je veliki dioničar travanja, razumljivo je da postaja na zahtjev bude i njegova kuća. 



Akademija (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) 

Postaja na zahtjev i jedina u gradu koja je imala zidanu čekaonicu. Kuriozitet ove postaje je i što je tu bila (u ono vrijeme) administrativna granica kotara. Napomenuli smo već da u to vrijeme Dubrovnik i Gruž nisu bili jedan grad, već dva odvojena mjesta. Tako je Gruž administrativno "Banovina zetska, srez trebinjski, opština dubrovačka, selo Gruž". 

Kava - kamenolom (danas zgrada suda) 

Ovdje je bilo križanje, a ne postaja, ali kako je stajanje i čekanje često bilo neizbježno, tako se moglo ulaziti i izlaziti bez ikakvih problema. 



Remiza - Stanica Lapad 

Obvezna postaja Remiza, kasnije s izgradnjom pruge za Lapad, Stanica Lapad - križanje gdje se odvaja pruga prema Lapadu od onoga prema Gružu, mjesto gdje se nalazila tramvajska okretnica i ishodište svih tramvaja. Zanimljiv je i naziv - stanica Lapad - kada znamo da uopće nismo u Lapadu, već u Gružu. To je ostavština iz tramvajskih vremena. Pitate se kako? Tramvaji su, kao što već znate, imali dvije linije - "jedinicu" (Pile - Gruž) i "dvicu" (Pile - Lapad). Direktne linije Gruž - Lapad nije bilo, te se stoga za doć' iz Gruža u Lapad trebalo čekati na presjedanje na stanici za Lapad. Otuda i ime - stanica Lapad...Za ove slučajeve presjedanja postojala su tzv. "karte za prijelaz" ili "prijelazne karte". 





U nastavku vožnje mala digresija: I danas postojeća taraca dvorca Gradića (danas dom obitelji Cobenzl, odnosno mesnica tvrtke Knez, u kojoj je do kraja rata bila mlinica za meljavu maslina i proizvodnju ulja.), pri gradnji tramvajske pruge predstavljala je zapreku, pa da bi se omogućilo da pruga bude postavljena, a taraca da ostane na svome mjestu, izgrađen je svojevrstan zaobilazeći mostić s vanjske strane tarace, pod koju je i dalje ulazilo more ,a tramvaj je dobio svoj put. Ovo je veoma vidljivo na fotografiji. 



Villa Bona (danas zgrada trgovine "Sve po 9 kn") 

Postaja na zahtjev ispred kuće osnivača tramvaja. 

Obala Radić (blizu današnje pjace) 

Tada je pruga išla sporednom cestom kojom dolazimo do R.K. Srđ, a današnju cestu okupirala je željeznička pruga i prostor za istovar ugljena. Na mjestu današnje pjace bila su skladišta. Tadašnja pjaca bila je par stotina metara niže (gdje se danas čeka autobus za Mokošicu). 



Križanje Petka (ispred današnjeg hotela Petka) 

Ovo križanje, za razliku od prethodnoga, bilo je ujedno obvezatna postaja sa čekaonicom. Na mjestu današnjeg hotela Petka, bio je stari istoga imena, ali je u ratnom bombardiranju 1943. srušen (skupa s crkvom). 



Pošta Gruž 

Postaja na zahtjev pošta Gruž. U ovome dijelu Gruža bilo je uz poštu i više lučkih i željezničkih skladišta. 



Željeznički kolodvor (Kantafig, uskoro novi autobusni kolodvor) 

Posljednja postaja je željeznički kolodvor (vlak je ukinut 1976.g.) - Kantafig. Kraj vožnje duge ni više, ni manje od 5 km. Slijedio je kratki odmor, okretanje i natrag. Važno je bilo da se vožnja u suprotnom smjeru započne 2 minute nakon punog sata, pa onda svakih 12 minuta dakle sat i 14, sat i 26, sat i 38, sat i 50 i ponovo sat i 2 .Tako stalno kao neki perpetuum u polascima kako s Pila tako i s Kantafiga. 





Ovo je prikaz postaja od uvođenja tramvaja 2. svjetskog rata. Poslije rata postaje se velikim dijelom poklapaju s današnjim autobusnim.

Izvor: Dubrovnik nekad i Inet.hr


#Izložba

|

Kultura
FEHIM VUKOTIĆ: Nikad neću prestati slikati Dubrovnik FOTOGALERIJA

19.03.2019.  

#Posao

|

Vijesti
PORAŽAVAJUĆE: Potražnja za radnicima je sve veća, a pola radno sposobnih ne radi

19.03.2019.  

#Ministarstvo državne imovine

|

Vijesti
MINISTAR I BISKUP POTPISALI Država Crkvi poklonila zemljište u Dubrovniku vrijedno 18 milijuna kuna

19.03.2019.  

#Dubrovačko-neretvanska županija

|

Vijesti
DOM ZDRAVLJA METKOVIĆ Dr. Ivica Stojanović iz OB Dubrovnik danas započeo s radom

19.03.2019.  

#Mirovina

|

Vijesti
MINISTAR PAVIĆ: "Sa 67 u mirovinu će ići samo oni koji nisu uspjeli nakupiti 41 godinu staža"

19.03.2019.  

#Avantura života

|

Zanimljivosti
OD LOPUDA DO CRESA Novinar i bloger Ribafish ovo ljeto plivat će u spomen na pokojnog sina

19.03.2019.  

#Dubrovačke knjižnice

|

Kultura
DRUGI DAN ZNANSTVENO - STRUČNOG SKUPA: Održana radionica snimanja povijesnih dokumenata

19.03.2019.  

Danas na programu Libertas TV
www.libertas.tv

DUBROVNIK

12.9°C

Utorak, 19.03.2019.

Max. 

14 °C

Min. 

10 °C

  Vjetar:

SZ 10.8 km/h  

  Vlaga:

84%  

  Tlak zraka:

1018.4 hPa  

  Oborine u zadnjih 24h:

0.10 mm  

  UV indeks:

nizak 0.3  

  Temperatura mora:

14.8°C  

  Stanje mora:

2 (malo valovito) 

  Vidljivost:

20 km  

  Izlazak / zalazak sunca:

05:54 / 17:58  

  Izlazak / zalazak mjeseca:

16:03 / 05:12  

SRI

20.03.



16 °C

9 °C

ČET

21.03.



16 °C

10 °C

PET

22.03.



16 °C

10 °C

SUB

23.03.



16 °C

9 °C

NED

24.03.



16 °C

9 °C

Izvor:


DHMZ

Tečaj

Kupovni

Srednji

Prodajni

+/- %

EUR

7.392031

7.414274

7.436517

-0.02%

USD

6.511655

6.531249

6.550843

-0.31%

CHF

6.511655

6.531249

6.550843

+0.10%

GBP

8.633533

8.659512

8.685491

-0.31%

Iznos: 

=

Izračun je informativan, koristi se srednji tečaj HNB.
Tečajna lista br. 055, primjenjuje se od 19.03.2019.
Izvor: hnb.hr

Glas Grada i Mozaik - online izdanje  

info kutak  


Naslovnica Opći uvjeti korištenja
Vijesti Politika Gospodarstvo Lifestyle Kultura Sport Crna kronika Zanimljivosti Obavijesti
Kućni ljubimci Dubrovnik očima prošlosti Grad, to ste vi Kad se sinjorine predstavljaju

Impressum: Dajana Brzica, glavna urednica, tel: +385 20 642 776, e-mail: urednik@liberoportal.hr

Novinar suradnik: Ivan Jukić

Fotoreporter: Željko Tutnjević, e-mail: zeljko.libertas@gmail.com

Marketing: Svjetlana Šimunović, direktorica marketinga, tel: +385 20 642 777, e-mail: marketing@libertas.tv

Izdavač: TELE5 d.o.o., Masarykov put 3c, 20000 Dubrovnik   -   Direktorica: Katarina Milat Kralj   -   © TELE5 d.o.o. Dubrovnik


Stranica liberoportal.hr koristi tzv. kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića. Pročitajte više: Uvjeti korištenja