dubrovački tramvaj
pretežno vedro
trenutno vrijeme
DUBROVNIK
11.2°C
Vrijeme za 18.04.2024.
18.04.2024. Danas
Max. 12°C Min. 12°C
Vrijeme za 19.04.2024.
19.04.2024. Pet
Max. 17°C Min. 10°C
Vrijeme za 20.04.2024.
20.04.2024. Sub
Max. 17°C Min. 9°C
Dežurna ljekarna
Dežurna ljekarna
Ljekarna Kod zvonika
CHF
CHF
0,970400
GBP
GBP
0,856280
USD
USD
1,067900
 dubrovački tramvaj
20.05.2018 | Dubrovnik očima prošlosti
RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO

dubrovački tramvaj "JEDINICA"

Autor: Orlanda P.
Foto: grupa Dubrovnik nekad
Vrijeme kad je i vožnja imala svoju čar

Ovaj put ćemo prikazati dio rute dubrovačkog tramvaja "JEDINICE", od Pila, pa do Ville Čingrije, a idući put ostatak rute, od Akademije (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) do Željezničkog kolodvora (Kantafig, sadašnji autobusni kolodvor). 

Ovo je opis stanja do kraja II. svjetskog rata, a tada su postojale redovne postaje i postaje na zahtjev. Ove potonje bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode i (ili) dioničara travanja), a na njih bi se stajalo kad bi (nakon zahtjeva, naravno) kondukter zvoncem dao znak vozaču da stane na postaju. Razmak između postaja nije bio veći od par stotina metara i travanji su išli sporo. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Pile 

Početak puta, Pile. Ishodište svih linija tramvaja. Kada je tramvaj izgrađen 1910.g. Gruž je bio prometno središte - vlak, brod - to su bila najčešća prijevozna sredstva za putovanja. Promet između Pila i Gruža bio je sve veći, vozili su omnibusi i "diliđence", pa je tramvaj bio vrhunac povezivanja. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Hotel Gradac (danas Ženski đački dom) 

Prva postaja na zahtjev. 

Bolnica 

Slijedeća stanica je stara bolnica (nije bila stara u to vrijeme, op.a.) gdje se nalazilo i prvo križanje na kojoj bi tramvaj koji ide na Pile čekao onoga sa Pila da se mimoiđu... 

Skale (malo ispod današnjeg kina Slavica) 

Nažalost, ne znamo kome je tada pogodovala ta postaja... 

Boninovo...Pogled koji oduzima dah, prekrasan park i gradsko groblje. 

Villa Čingrija (danas zgrada HTV - dopisništva Dubrovnik) 

Gospar Čingrija bio je veliki dioničar travanja, razumljivo je da postaja na zahtjev bude i njegova kuća. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Akademija (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan) 

Postaja na zahtjev i jedina u gradu koja je imala zidanu čekaonicu. Kuriozitet ove postaje je i što je tu bila (u ono vrijeme) administrativna granica kotara. Napomenuli smo već da u to vrijeme Dubrovnik i Gruž nisu bili jedan grad, već dva odvojena mjesta. Tako je Gruž administrativno "Banovina zetska, srez trebinjski, opština dubrovačka, selo Gruž". 

Kava - kamenolom (danas zgrada suda) 

Ovdje je bilo križanje, a ne postaja, ali kako je stajanje i čekanje često bilo neizbježno, tako se moglo ulaziti i izlaziti bez ikakvih problema. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Remiza - Stanica Lapad 

Obvezna postaja Remiza, kasnije s izgradnjom pruge za Lapad, Stanica Lapad - križanje gdje se odvaja pruga prema Lapadu od onoga prema Gružu, mjesto gdje se nalazila tramvajska okretnica i ishodište svih tramvaja. Zanimljiv je i naziv - stanica Lapad - kada znamo da uopće nismo u Lapadu, već u Gružu. To je ostavština iz tramvajskih vremena. Pitate se kako? Tramvaji su, kao što već znate, imali dvije linije - "jedinicu" (Pile - Gruž) i "dvicu" (Pile - Lapad). Direktne linije Gruž - Lapad nije bilo, te se stoga za doć' iz Gruža u Lapad trebalo čekati na presjedanje na stanici za Lapad. Otuda i ime - stanica Lapad...Za ove slučajeve presjedanja postojala su tzv. "karte za prijelaz" ili "prijelazne karte". 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

U nastavku vožnje mala digresija: I danas postojeća taraca dvorca Gradića (danas dom obitelji Cobenzl, odnosno mesnica tvrtke Knez, u kojoj je do kraja rata bila mlinica za meljavu maslina i proizvodnju ulja.), pri gradnji tramvajske pruge predstavljala je zapreku, pa da bi se omogućilo da pruga bude postavljena, a taraca da ostane na svome mjestu, izgrađen je svojevrstan zaobilazeći mostić s vanjske strane tarace, pod koju je i dalje ulazilo more ,a tramvaj je dobio svoj put. Ovo je veoma vidljivo na fotografiji. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Villa Bona (danas zgrada trgovine "Sve po 9 kn") 

Postaja na zahtjev ispred kuće osnivača tramvaja. 

Obala Radić (blizu današnje pjace) 

Tada je pruga išla sporednom cestom kojom dolazimo do R.K. Srđ, a današnju cestu okupirala je željeznička pruga i prostor za istovar ugljena. Na mjestu današnje pjace bila su skladišta. Tadašnja pjaca bila je par stotina metara niže (gdje se danas čeka autobus za Mokošicu). 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Križanje Petka (ispred današnjeg hotela Petka) 

Ovo križanje, za razliku od prethodnoga, bilo je ujedno obvezatna postaja sa čekaonicom. Na mjestu današnjeg hotela Petka, bio je stari istoga imena, ali je u ratnom bombardiranju 1943. srušen (skupa s crkvom). 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Pošta Gruž 

Postaja na zahtjev pošta Gruž. U ovome dijelu Gruža bilo je uz poštu i više lučkih i željezničkih skladišta. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Željeznički kolodvor (Kantafig, uskoro novi autobusni kolodvor) 

Posljednja postaja je željeznički kolodvor (vlak je ukinut 1976.g.) - Kantafig. Kraj vožnje duge ni više, ni manje od 5 km. Slijedio je kratki odmor, okretanje i natrag. Važno je bilo da se vožnja u suprotnom smjeru započne 2 minute nakon punog sata, pa onda svakih 12 minuta dakle sat i 14, sat i 26, sat i 38, sat i 50 i ponovo sat i 2 .Tako stalno kao neki perpetuum u polascima kako s Pila tako i s Kantafiga. 

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

RUTA KOJOM JE NEKAD VOZIO dubrovački tramvaj

Ovo je prikaz postaja od uvođenja tramvaja 2. svjetskog rata. Poslije rata postaje se velikim dijelom poklapaju s današnjim autobusnim.

Izvor: Dubrovnik nekad i Inet.hr

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji